tirsdag 29. april 2014

Eltefritt brød


Jeg har villet lage eltefritt brød helt siden jeg kom over Inas blogg matpaabordet.no. Brødet blir helt annerledes enn de brødene som eltes. Noen ganger er det bare litt skummelt å prøve på noe nytt, og jeg liker faktisk å håndelte deig, så jeg har ikke helt sett behovet for å gjøre de store endringene i brødbakingen min. Det er imidlertid på tide å utvide horisonten litt. I helgen prøvde jeg oppskriften til Ina, og gjett om det ble godt, men jeg rakk ikke å ta frem kameraet engang før brødet var vekk. Heldigvis sitter det ikke langt inne å bake her i gården, så igår satte jeg en deig, idag tidlig brettet jeg den sammen i et håndkle, og så stekte det helt av seg selv, og jeg kunne sette meg ned og gjøre ingenting. 


500 g hvetemel
(jeg brukte 175 g finmalt hvete og 325 g siktet hvete)
4 dl vann
1 liten ts gjær (1/4 ts)
1,5 ts salt

Bland alt lett i en bolle. Dekk med plast. La hvile i 12-18 timer (over natten).
Strø en benk godt med mel. Legg deigen utover og brett en gang den ene veien, og en gang den andre veien. Strø godt med mel på. Legg i et kjøkkenhåndkle med brettsiden ned.
Etter 1,5 time skrus stekeovnen på 230 g og en jerngryte/ildfast form med lokk settes inn.
Den skal stå i 30 min.
Deigen skal etterheve i 2 timer.
Så veltes deigen oppi den oppvarmede formen, lokket settes på, og brødet stekes i først 30 min, deretter tas lokket av og brødet stekes i ytterligere 20-30 min.  
Dette brødet er bare rett og slett utrolig godt, og etter min erfaring aller best dersom det er helt lyst. 
Og veldig godt med hjemmelaget bringebærsyltetøy...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar