fredag 28. februar 2014

Pizza med pesto, røkt laks og ruccola




Fredag kveld er for mange ensbetydende med enten taco eller pizza. Ikveld ble det røkt laks, pesto, ruccola og mozzarella. For en luksuspizza! Siden jeg allerede har postet en oppskrift på pizzadeig så er det litt unødvendig å gjøre igjen, men bare se her for en pålitelig og god deig og pizzasaus. Justering med vannmengden er muligens nødvendig, da jeg syns det ofte blir for lite vann når jeg tenker meg om. Jeg lar deigen heve kaldt hele dagen, i kjøleskapet, så er det en ting mindre å tenke på når middagen skal på bordet etter alle dagens aktiviteter.
Toppingen inkludert i oppskriften her er nok til to pizzaer (deigen holder til seks stk, så lager jeg litt forskjellige fra gang til gang).

1-2 stk mozzarella (fersk)
1 stor neve ruccolasalat
10 skiver røkt laks
1/2-1 glass pesto
1/2-1 dl fløte
nyrevet parmesan


Skjær mozzarella i tynne skiver. Vask og tørk ruccolaen. Del opp laksebitene. Bland pesto med fløte (frivillig, så klart, men en fordel, ellers blir pestoen en smule tørr). Riv parmesan. Ha på tomatsaus og ost på pizzaen. Fordel pesto med skje rundt omkring. En liten skje ved hver osteskive er fint. Stek på høyeste temperatur i ca 7 min (275 grader er flott). Fordel laksebitene og ruccolaen på pizzaen etter at den er stekt. Serveres med nyrevet parmesan.

(Planen var å spise en liten bit da denne var den siste som kom i ovnen, men to hele stykker forsvant ned i gapet. Dødsgod!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar