tirsdag 11. februar 2014

Tomatsuppe med paprika og honning


Noen ting kan man spise om og om igjen. Tomatsuppe er et fast innslag på middagsmenyen her i huset, og jeg pleier faktisk ofte å lage denne om morgenen, så kan den kose seg på varmen utover formiddagen, og jeg kan snike meg til en skål til lunsj også. Suppe er langsom mat, men det er bare kokeplata som gjør den jobben, selve arbeidet tar ikke mye tid. Fordi alt skal kjøres glatt med stavmikser til slutt bruker jeg ikke mye tid på å hakke løk og grønnsaker. Det som gjør denne suppen verdt å prøve er sødmen fra paprika og honning. Ofte kan tomatsuppe bli litt sterk, salt eller sur. Her gir paprika en fin og frisk søt smak, og honningen får frem den gode tomatsmaken.

2 ss olivenolje + litt smør
1 løk/sjalottløk, grovt hakket
1 fedd hvitløk, most
1 rød paprika
1 selleristang
1 liten purre (kun det hvite)
3 bokser hermetiske tomater, hakkede
1/2-1 boks tomatpuré
1 l hønsekraft/grønnsakskraft/buljong
2 ts honning
salt og pepper
Frisk basilikum - så mye du måtte ønske.

Skyll, skrell, rens og hakk løk, purre, paprika og selleri.
Smelt smør, og varm olje i en stor gryte.
Fres løk, paprika, purre og selleri til det blir gjennomsiktig og blankt. Ha i hvitløk.
La surre til grønnsakene er møre, men ikke bruk for sterk varme.
Ha i tomatene og kraft/vann+buljong.
Ha i honning.
Kok opp. La koke i ca 10-20 min, alt etter som hvor god tid du har.
Bruk stavmikser eller blender og kjør alt til det er helt glatt.
(Pass på at du ikke fyller blenderen for full! På grunn av varmen vil innholdet ese en del, og du kan få tomatsuppeeksplosjon. Jeg snakker av erfaring. Selv bruker jeg alltid stavmikser og holder den godt nedi gryta hele tiden).
Tilsett hakket basilikum på slutten.

Kremfløte gjør denne suppen ekstra god, men det er altså ikke tvingende nødvendig. Jeg bruker ca 1 dl kremfløte til 2 liter ferdig suppe.

Det er alltid en god idé å lage dobbelt porsjon, eller mer, når du lager suppe. Den egner seg til å fryse, og holder seg også godt noen dager i kjøleskap i en lufttett beholder.

Håper det smaker!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar