tirsdag 11. februar 2014

Girardellis beste oppskrift på chocolate chip cookies


Denne oppskriften plukket jeg opp i San Francisco da jeg var innom Girardelli sjokoladebutikk ved havna. Jeg har ikke smakt bedre cookies enn disse - og jeg har smakt noen i årenes løp. Den ene søsteren min pleier å få en liten deigpølse til bursdag, og hun spiser den rå. Den er kjempegod sammen med hjemmelaget vaniljeis. Det er en av de oppskriftene jeg husker utenat - er det muligens noe urovekkende?

250 g mykt smør
2 dl brunt sukker
2 dl hvitt sukker
2 romtempererte egg
6,25 dl hvetemel
1 ts vaniljepulver/essens
(naturalis.no selger ekte bourbon vaniljepulver som er hundre ganger bedre enn vanilinsukker. Det er etter min mening det viktigste man har i bakeskuffen i tillegg til sukker, mel og smør. Brecht har også bourbon-vanilje, men den er dobbelt så dyr).
1 liten klype salt
1 ts natron
200 g mørk kokesjokolade (eller mørk og lys sammen), hakket i små biter

Sett stekeovnen på 180 grader.
Pisk sukker og smør lyst og luftig. Det er en klar fordel med en god kjøkken maskin til dette formålet. Hvis du ikke har mykt smør kan du skjære det i bittesmå terninger, evt smelte det litt i mikro/på koketoppen.
Tilsett eggene, ett om gangen.
Mål opp mel, natron, vaniljepulver og salt. Bland godt. Ha det i røren, og rør til alt er blandet.
Hakk sjokoladebitene. Bland bitene i røren med en slikkepott.
Legg på stekebrettet i spiseskjestore biter.
Stek i 10-12 min, men ikke lenger, de skal være seige, litt gyldne og myke. La dem hvile litt på stekebrettet før du flytter dem til rist. De er så gode at det faktisk kiler i munnen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar