fredag 14. februar 2014

Sjokoladekake med Mandler


                                         
Sjokoladekake med mandler, fritt etter Julia Child

Etter at jeg smakte denne kaken første gang har hele grunnsynet mitt endret seg når det gjelder sjokoladekaker. Det finnes ingen over, og ingen ved siden. Hvis man skal lage én sjokoladekake, så er det etter min mening denne som gjelder. Jeg har forenklet oppskriften noe, da jeg endte opp med veldig mange boller og litermål på benken. Kaken blir fantastisk uansett om man bruker eggedosis som utgangspunkt, eller pisker sukker og smør hvitt. Det blir litt forskjellig konsistens, men smaken er omtrent lik.
100 g meierismør
120 g mørk kokesjokolade (litt mindre om du bruker sjokolade med 70% kakaoinnhold)
3 romtempererte egg
100 g sukker
50 g mandler, malte
50 g hvetemel, siktet
1 ts vaniljepulver
1 klype havsalt
Glasur:
100 g kokesjokolade
5 ss meierismør (ca 80 gram)
½ ts vaniljepulver

Sett ovnen på 175 grader
Smelt sjokolade og smør over svak varme
Mal mandlene i en foodprocessor til de er finmalte. Ha disse oppi sjokoladesmøret.
Pisk sukker og egg til eggedosis.
Ha sjokoladeblandingen oppi eggedosisen og rør til alt er blandet.
Bland mel, vaniljepulver og salt. Sikt dette oppi eggedosisblandingen. Rør alt forsiktig sammen. Vend det gjerne med en slikkepott i åttetallsmønster.
Kle en liten springform (20 cm diameter) med bakepapir. Smør sidene, og dryss litt mel langs innsiden av formen. Bank av overflødig mel. Ha røren i formen og stek i ca 25 min (jeg liker at den er ørlite grann skjelven i midten og har kommet frem til at 24 minutter blir veldig perfekt). La stå litt før den tas ut og hvelves på et fat.
Glasur:

Når kaken steker lager jeg glasuren. Smelt sjokolade og smør over svak varme. Rør i vaniljepulveret. Bre over kaken når den er lunken. Pynt gjerne med skivede mandler. Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar