mandag 10. februar 2014

Tørkede fruktstrimler

Tørkede fruktstrimler
Der jeg bodde i California kunne vi få kjøpt ferdige strimler av tørket frukt. Det het ”fruit leather” og de hadde det blant annet på Trader Joe’s i Santa Cruz. Det var noe av det beste barna kunne få, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ofte endte opp med å spise opp et par helt på egenhånd. Disse kan man like godt lage selv, og de er supergode.
Jeg prøvde meg på to varianter, en med bare bringebær og en med assorterte frukter. Det ble veldig vellykket!
Du trenger:
1
400-500 g bringebær (1 pakke frosne bringebær, tint)
2 ss honning/agavenektar
1 ts vanilje
1 ts sitronsaft
Kjør blandingen glatt med stavmikser. Ha i søtningsmiddel, vanilje og sitronsaft. Sil gjerne ut frøene hvis du vil. Ha det i en liten gryte og kok ut noe av vannet. Sett ovnen på varmluft og ca 70 grader. Bre blandingen ut over et stekebrett kledd med bakepapir. Det skal være et veldig tynt lag! La steke til det er nesten tørt på overflaten, men med litt seighet. Dersom det blir for tørt kan du bare pensle det med litt vann eller juice. Det vil ta ganske lang tid avhengig av hvor tynn blandingen er før du begynner. (alt mellom 2-8 timer sto det i en oppskrift). Det går an å steke dem over natten.

2
1 pakke smoothiemix med ananas, mango og banan, tint
2-6 ss baobabpulver
 2 ss agavenektar/honning
2 ss sitronsaft
1 ts vanilje
Kjør alt glatt med stavmikser. Bland alt sammen i en gryte. Kok ut noe av vannet. Bre utover et stekebrett kledd med bakepapir. Stek på 70 grader til det er fløyelsaktig. Avkjøl. Klipp i passende strimler, dra av papiret, rull sammen, ha i et lufttett glass/beholder. Se hvor lenge de varer (maks to dager her i huset, med mindre jeg gjemmer dem bort).



Lykke til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar