mandag 17. februar 2014

Hasselnøttpålegg med sjokolade

Hasselnøtter og sjokolade blir som regel en svært vellykket kombinasjon, slik det forøvrig er med nøtter og sjokolade generelt. På internettet florerer det av oppskrifter på hjemmelaget nutella. Nugatti er den norske varianten. Det er dessverre ikke mye nøtter i denne, og det mener jeg burde være litt av poenget med et nøttepålegg. Jeg tror det er så lite som 9%, med andre ord ikke mye å skryte av. Jeg har prøvd meg på noen forskjellige oppskrifter, men denne vender jeg som regel tilbake til. Her er det omtrent 30% nøtter eller mer. 

200 g hasselnøtter, uten det tynne skallet
250 g kokesjokolade, lys og/eller mørk. Hvis du bruker veldig mørke varianter kan du redusere mengden, ellers blir det veldig sterkt.
1,5 dl kremfløte
 3 ss honning
1 klype havsalt
1,5 ts vaniljepulver, bourbon (fås på naturalis.no/helsekost)

Rist nøttene i varm ovn på 180 grader i ca 20 min. Det tynne skallet blir nesten svart. La nøttene avkjøles litt før du gnir av skallet med et kjøkkenhåndkle. Ikke bruk det fineste håndkle du har, av og til blir det flekker som er vanskelige å få av. 

Varm fløten, brekk sjokoladen og ha den oppi. Tilsett vanilje og honning og rør godt. Ha nøttene i en kjøkkenmaskin med roterende knivblad. La dem kjøres til det blir en flytende masse. Tilsett sjokoladeblandingen, og voila, du har ditt eget sjokoladepålegg helt fritt for palmeolje, masse sukker og andre ukjente ingredienser. Lykke til!

Her kommer en oppskrift med enda mer nøtter, men uten sjokolade og fløte for de som ønsker det. Den kan også gjøres mindre usunn dersom melis erstattes med stevia eller sukrinmelis. Honningen er imidlertid med på å gjøre konsistensen smøremyk og fin, så denne bør isåfall erstattes med for eksempel agavenektar.

5 dl hasselnøtter
2,5 dl melis
1/2 dl kakaopulver
1/2 dl nøtteolje/vegetabilsk olje (ikke oliven, med mindre du ønsker olivensmak)
1/2 ts vaniljepulver

Rist hasselnøttene i ovnen i 15 min på 180 grader. fjern det tynne skallet. Kjør nøttene i kjøkkenmaskinen. Ha i melis, kakaopulver og vanilje. Ha i nok olje så det blir flytende. Smak til med vanilje og honning.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar